2015. május 3., vasárnap

Zselici forrás túra (Pölöskei-forrás)

A Pölöskei-forrás névre keresztelt létesítményhez a természetjárók kék forrás jelzést festettek fel ami az RP-DDK-ból ágazik le. (2015.08.08)
-----------------------------------------------
Szájhagyomány útján terjedő hírek szerint új forrással gyarapodott megyénk és azon belül a Zselic. Szükség is van minél több vízvételi helyre hiszen Somogy nem tartozik a forrásokkal gazdagon ellátott területek közé. A forrás a túrázók számára a vízvételi lehetőségen kívül - már ha iható - a közösségi , társasági élet lehetséges helyszíne is.  A forrásfoglalásban a Baranya-megyei természetjárók  tekinthetők talán Magyarország legrutinosabb és leginkább szakszerű képviselőinek. Ha valaki ilyen munkába fog érdemes ezt az alapművet megismerni!
Egy szép forráshoz általában pihenőhely, esetleg egy kiépített tűzrakó hely is tartozhat és persze jelzett úton közelíthető meg.  Természetjáró ismerőseim meséltek erről a helyről és egy kellemes kis túrával ötvözve ma meg is kerestük ezt a forrást. Nevet szándékosan nem említek mivel nem tudom. A Sefag-tól kapott információ szerint az elnevezés még nem történt meg, amennyiben lesz neve tájékoztatni fogják a természetjárókat is.
A túránk Simonfáról indult ahonnan az RP-DDK kék sáv jelzésén haladtunk a már jól ismert útvonalon, a kék kereszt elágazásánál nem sokkal a pihenőhely után a Pölöskei-rét felé fordultuk majd a rétre leérve D-felé vezet a kék jelzés.
A rét közepén a Zselic-patak Kislaki ágának  medrében már nagy leveleket növesztett a védett sárga liliom de még nem virágzik. A jelzést itt a NY-i erdőszélre helyezték át az az út sokkal jobban járható mint a mély, esetenként vizenyős korábbi út a völgyben.
A híd is jó állapotban van, jelzés is van rajta szóval ez a változás helyes volt.  A forrás feltételezett helyének közelébe érve telefonos segítséget kértem és kaptam is.
Letérve a kék jelzésről a dagonyás gázló előtt derékszögben Ny-felé vezet egy széles jól járható földút a Pölöskei-erdőben, É-i oldalán az elején kerítéssel míg D-i oldalán nagy dagonya található mely később ahogy a völgyben beljebb haladunk szépen csörgedező kanyargós kis patakra változik.
Kétségtelenül nagyon szép a hely! Jó választás volt.  Az öreg erdőben a patak parton kb. 500 m-t kell megtenni és elérjük a helyszínt. A padokat és asztalokat már messziről lehet látni a forrást azonban alig találtuk meg mivel az út oldalában a patakmeder alsó részébe van kiépítve és csak akkor látjuk rendesen ha átmegyünk a leendő hídon és vissza nézünk lent a patak medrében.
Az erdei út itt véget is ér tovább nem vezet, a patakmeder mellett kissé feljebb sétáltunk, néhány erecske még követhető aztán az emelkedő völgytalp szárazzá válik, nincs tovább.  Az idő majd eldönti, hogy a konkrét foglalás helye mennyire lesz tartós, azaz jó befektetés volt e a meder oldalába tenni a forrás kivezetést vagy a természet majd visszafoglalja ami az övé!
Láthatóan kísérlet történt a patakvíz elterelésére, hogy a hordalék ne temesse el a forrást , majd meglátjuk milyen sikerrel.
A forrás  a kéktúra projekt részeként készült el az összes kapcsolódó műtárggyal.
Van itt két asztal padokkal, és egy erős beton lapozással rendelkező híd helye is látható. A projektet ismertető táblán szereplő határidő szerint már befejeződtek a munkák, nos itt ez nem egészen úgy tűnt, de nyilván rosszul láttam.
A forrás zsákutcában található onnan vissza kell menni a Pölöskei-rét felé és ott tudunk vissza csatlakozni a kéktúrára, természetesen közben keresztezzük a forrásunkból érkező patakocska által létrehozott kb. 10 m széles elárasztott területet.
Szorgos és ügyes természetjárók a környékben található száraz fákból nagyon jó kis átkelőhelyet építettek így száraz lábbal kereszteztük a patakot.  Innen már emelkedik az út, néhány keresztbe dőlt fa még próbált betartani nekünk de azért ennél több kell ahhoz, hogy meghátráljunk.
A régi postaútra felérve a pihenőnél megpihentünk, bár leülni nem lehet hiszen vastag por takarta be a padokat, asztalokat, és azt még az eső sem takarítja le hiszen fedett. Túl közel van a nagy forgalmú földúthoz!
A kék kereszt jelzésünkön indultunk tovább majd a sárga sávra váltottunk és gyorsan megérkeztünk Töröcskére.  Itt még bemértem a DDP 'pecsételőhely' koordinátáit,mivel ez hiányzott a térképemről. A nyalókás doboz a közösségi ház előtti információs tábla hátoldalán, kis fa dobozban található.  Elől az ismert DDP-s zománctábla is jelzi, hogy hol kell keresgélni. Mivel időnk bőven volt besétáltunk a település központjába ahol a vendéglátóipari egység is nyitva volt.  Rövid várakozás és szomjoltás után a helyijáratos busszal utaztunk vissza Kaposvárra.