2014. március 12., szerda

RP-DDK Grábóc - Szálka - Mórágy

Túratáv: 14.6 km Szint: 380 m

Kéktúráimat a sáros zalai terep miatt inkább Tolna megyébe tettem át ebben a hónapban. Kaposvárról jó a tömegközlekedés ebbe az irányba, kicsit korán keltünk majd elvonatoztunk Bátaszékre ahonnan autóbusszal értük el túránk kezdőpontját azaz a Tolna megyei kis zsákfalut Grábócot.
A buszmegálló közelében a Mini ÁBC-ben gyorsan beszereztük a jó minőségű MTSZ-es pecsétet, megkávéztunk majd elindultunk.

Tettem egy gyenge kísérletet a szerb ortodox templom megtekintésére de telefonon nem tudtam meggyőzni az illetékest. A rend szigorú szabályai miatt a látogatás kizárólag 10:00 és 15:00 között lehetséges. Aki tudja mindenképpen nézze meg ezt a Magyarországon egyedülálló helyet.
Egy kedvcsináló kép a templomból a Szekszárdi Útikalauz honlapról.

Grábócról kiballagva enyhe emelkedőn értünk fel az első dombocska tetejére. A szép tiszta és napos időben gyorsan lemelegedett rólunk néhány réteg ruha. Az útvonalunkra itt végig rátelepült a Magyar Zarándokút, el is gondolkodtam rajta, hogy milyen kényelmes megoldás ez, a kék sáv jelzéseit a természetjárók felkenik, az utat karbantartják a zarándok utak gazdái meg nem csinálnak semmi érdemi munkát az útjukon, mert az az 1 db előre gyártott jelzés és beton oszlop édes kevés lenne a zarándokok tájékozódásához.
Szálkára gyorsan átértünk, egy nagyon kellemes pincesoron ereszkedtünk le a szép kis falu központjába. A 2009-es DDP túrámról ismerős volt a hely. A szép régi sváb tornácos házak jelezték a lakosság nemzetiségi jellegét. A Trófea Sörözőben le is telepedtünk megkaptuk a pecsétet is és ettünk, ittunk, elnézelődtünk.

A helyiek mesélték, hogy a szép és rendezett település kivetette magából azokat akik nem valók egy ilyen faluba így könnyen tudnak szépülni, rendezetté válni, ápolni hagyományaikat és fejleszteni az idegenforgalmukat.

A falu szélén lévő nagy tó rendszer mellett vezet el a kéktúra, korábban a DDP túrán a másik oldalán mentem végig az országúton, most megismerhettem ezt a partot is. A horgászok csendesen üldögéltek a parton mi pedig erősen lelassultunk mivel a széles és száraz időben jól járható földutat sajnos nagyon felszántották valamilyen járművek.

Nem kellett sárban mennünk de sok időt elvesztegettünk itt és persze jó volt leülni a tó partján, nézegetni a kárókatonákat és általában a szép vízparti tájat.

A kék sáv nem megy teljesen végig a tóparton egy éles kanyarral szúk kis ösvényre kanyarodtunk és nyelvlógatóan meredek emelkedőn értünk fel a Mőcsény-hegyre, majd a Radnai-magaslatra.

Átbillenve a hegy lejtős oldalára egy hatalmas szőlőbirtokon keresztül ereszkedünk le Kismórágy szélére.

Itt kereszteztük a reggeli vasutazásunk útvonalát, a vonatok már nem állnak meg ezekben a korábban még használatban lévő megállókban. A Mórágyi-rög gránit vidékén jártunk, több hatalmas felhagyott kőbánya jelezte, hogy valamikor itt komoly bányászkodás folyt.

Kis patak völgyben indultunk neki az utolsó emelkedőnknek és mivel az időnk igencsak fogytán volt kicsit gyorsabban kellett menni ezen a szakaszon mint ami még jólesett volna.
A hegy tetején, hogy még inkább örüljünk egy több száz méteres szakaszon elszántották az utat. Végül is a busz indulása előtt 10 perccel estünk be Mórágyra. Egy gyors pecsételésre még volt idő a közeli Patak Csárdában majd ismét buszra szálltunk és Bátaszékről már kényelmesen hazavonatoztunk.

Még több fotó, katt a kis képekre: