2017. december 20., szerda

25 éves a Tourinform

Érdekes dolog otthon turistáskodni. Pedig ismét ez történt velem, itt Kaposváron, a szülővárosomban, ahol élek immár közel 65 éve,  - kis  megszakításokkal.
Mindennek Bocska Ági az oka aki a 25. születésnapját ünnepelte a kb. 50 fős csapattal melynek én is tagja lehettem.  Egyesületünkből legalább hárman voltunk, de lehet, hogy többen, nem ismerek mindenkit.
Látszott, hogy nagy esemény van készülőben, először elhúztak felettünk szép kötelékben a vadludak, aztán következett a galamb eregetés. (hogyan tudták ezt így megszervezni?)
Majd kezdetét vette a rendezvény technikai része. Kísérleti nyulakká változtunk és kipróbálhattuk a Tourinform új "Tourguide"  készülékeit. Ennek lényege, hogy az idegenvezetőnk egy mikrofonba mondja a magáét, mi pedig a  nyakunkban logó kis dobozt addig nyomkodjuk amíg a fülesekben mindent jól hallunk. 
Nagyon hasznos kis szerkezet, remélhetőleg gyakran tudják majd használni. Idegenvezetőnk azért nyilván szomorúan látta, hogy egyesek tekintete már nem Őt követi hanem csak a hangját de ilyen a technika fejlődése. Én is nyugodtan fotózhattam, és közben semmiről nem maradtam le. Időközben a fülesemet hallgatva  az is kiderült, hogy a Tourinform az ünnepelt, azaz 25 éves. 
Valóban régóta ott van a Kemény-palota sarkán az irodájuk, pont negyed százada. Sokat tesznek városunkért és a turizmusért, bár sokan csak a Kaposvár Kártya miatt járnak ide, de már az is valami.

Én nem ismerem ezeket a fagyálló virágokat de az tény, hogy jól néznek ki.

Vissza kanyarodva a lényegre, ezúttal egy rövidebb sétát tettünk horizontálisan egészen a Kossuth-térig , az érintett látnivalókkal természetesen megismerkedhettünk de most ezekre nem térek ki nagy részét tavaly bemutattam.  

Ezután következett a legfontosabb része a programnak, egy sütit azaz pontosabban Király-szeletet kaptunk a szervezőktől és ezzel az édes programmal zárult a városnézés. (2016-ban is ilyet kaptunk, lehet, hogy akkor sokat csináltak és maradt 2017-re is? Mindenesetre most is finom volt.)
Majdnem elfelejtettem megemlítem a sütizés előtti séta vertikális részét is, a tér DK-i részén áll a Városháza. Volt már itt is többször vezetés de én eddig mindig kimaradtam ebből, most viszont összes  fülemmel, szememmel, fényképezőgépemmel és kezemmel tapogatva  szívtam magamba az információt. 

Nem tudtam a nagy testvér katonáinak ma is jól látható ciril betűs emlékeiről. 
Nem láttam még az igazi Gugyuló Jézust és nem jártam még a tér legmagasabb épületében a városháza tornyában és a torony erkélyén sem néztem még ki sosem. (a csúcsmagasság azonos a temploméval viszont alacsonyabb terepszinten épült ezért valójában az épület magasabb mint a Nagyboldogasszony-székesegyház )


Természetesen megismerhettük az épület történetét, készítőit, megnéztük a dísztermet ahol meghallgathattuk a nagyon fontos ember által keltett zajokat, igaz mi csak turisták voltunk, miattunk az élet nem állhat meg.

Azért ez a padlás és torony, nem semmi volt nekem. Erősen gondolkodtam, hogyan hidaljam át a tériszonyomat és volt is megoldás. 
Köszönettel tartozom Péternek aki támaszom volt amíg a pallókon eljutottunk a toronyig és vissza is. Nélküle nem lehetett volna részem abban az élményben amit az erkélyről kinézve láthattam. 

Az a kb. 5-10 másodperc amit az erkélyről kinézéssel töltöttem nekem tökéletesen elég is volt. Köszönöm a lehetőséget!

Kaposvár Városháza


A 19. század végétől kezdve Kaposvár rendkívül gyors fejlődésnek indult, lakossága rövid idő alatt megtöbbszöröződött, így a néhány évtizede épült városháza is kicsinyek bizonyult. 1900 októberében született meg a határozat a Bárány vendéglő lebontásáról és egy új városháza építéséről. A tervpályázatra 32 munka érkezett be, közülük Kopeczek György és Kertész Róbert budapesti építészeké lett a győztes, igaz, utólag változtattak az elképzelésen, mivel eredetileg csak kétszintes lett volna az épület, de ehelyett háromszintesnek épült meg. Az építkezés 1902 júniusában kezdődött meg zalaegerszegi vállalkozók irányításával, ők azonban magas fizetésért budapesti munkásokat alkalmaztak, ezért a helyi építőmunkások néhány nappal a munkálatok megkezdése után tüntetést szerveztek, ahol még a rendőrséggel is összecsaptak. A helyi ipartestület és a sajtó is melléjük állt, segítségükkel pedig a városvezetés elérte, hogy a munkák jó részét mégis kaposvári mesterek végezhessék. Így a helyi Szarka János készíthette el az asztalosmunkákat (köztük a főbejárati lépcsőház lengőajtóit és a Teleki utcai fakapukat), Lukics Ferencés Gottlieb Zsigmond a lakatos- és festőmunkát, Hudetz József (az ő halála után Borovitz Manó) pedig a kőfaragó- és műkövesfeladatokat végezték. Csupán néhány szakmunkát bíztak budapestiekre: a fűtőberendezéseket Knuth Károly, a festett üvegablakokat pedig Róth Miksa készítette, valamint a nagyterem famunkáit is fővárosiakkal végeztették. Ez utóbbi 1903. december 21-én fejeződött be.
Bár az építkezés lényegi része 1903-ra elkészült, az ünnepélyes avatásra csak 1904. március 15-én került sor. Reggel 9 órára városlakók sokasága tódult a nagyterembe, a Kaposvár című lap tudósítása szerint „A karzatot díszes hölgyközönség foglalta el, melynek ez alkalommal nyílt első ízben módja arra, hogy meghallgassa a képviselő-testület ülését.” Az ünnepség előtt a képviselők a szomszédos plébániatemplomban vettek részt misén, majd megkezdődött a díszközgyűlés, ahol Németh István polgármester a városok, és azon belül Kaposvár hivatását ismertette beszédében, majd Siposs Gézafőjegyző a város történelméről és a városháza építéséről tartott előadást.
A tornyon elhelyezett, sárkányt formázó vízköpőket 1960-ban újakra cserélték, ezeket Kovács Gy. József készítette (tömegük 16–18 kg volt, és darabjuk 44 részből állt), de 2005-ben ezek helyett is újak készültek Szabó Tamásbádogosmester jóvoltából. A Teleki utcai iskola megüresedése után annak épületét is egyesítették a városházával, 1996-ban pedig Borbás Gábor tervei alapján felépült az ötszintes déli épületszárny is. 2000-ben okmányiroda nyílt a városházán, 2010-ben pedig újabb átalakítás következett: Kárpáti Kálmán és ifjabb Lőrincz Ferenc elképzelései szerint átépítették a Városház utcai (déli) bejáratot, valamint mélygarázst építettek az épülethez. Amikor 2004-ben a szomszédos Teleki utcában megnyílt a Széchenyi István Kereskedelmi és Vendéglátóipari Szakképző Iskola tanétterme–tanszállodája, azt az egykori Bárány vendéglő emlékére Bárány fogadónak keresztelték el.
2002-ben a tornyon egy 18, számítógép által vezérelt harangból álló harangjátékot helyeztek el, ami óránként lejátszik egy-egy dallamot. 2014-ben a színes, akkor 110 éves üvegablakokat is felújították.


Az épületben ma a városi önkormányzat testületei és hivatalai működnek. Az önkormányzati üléseket a díszteremben tartják, de házasságkötő teremként is funkcionál.
(Forrás: wikipédia)

Még több fotó katt a kis képre:

Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése