2016. november 3., csütörtök

Tündérvölgy és Csokiroló

Régen jártam a Tündérvölgyben, ez a kedvenc túramozgalmam legszebb része és most egy kis őszi hangulatra, őszi színekre és egy kis csokirolóra vágytam.
Katt a füzetre.
Ha nem ismered a Fejérkőtől Tündérvölgyig túramozgalmat akkor lapozz bele az igazoló füzetbe itt feljebb  és mindent tudni fogsz! Elindult tehát a stabil kis csapatunk Balatonszemesre ahonnan egy szép 22 km-es körtúrát tettünk ezen a szép és időjárásilag is változatos napon.
A Posta múzeum mellett leparkoltunk és 8 óra körül a Hunyady kastély és régi Magtár épületei mellett indultunk a túramozgalom nyomvonalán a 13-as kód felé.
Legutóbb 2013-ban jártam erre ha jól emlékszem, azóta néhány új tábla jelzi a Pálos kegyhelyet így ezt is beterveztük megnézésre. A régi camping területén az épületeket már teljesen eltüntették a terület rendezett nem tudom milyen célt szolgálhat.
A sárga sáv jelzésen keresztezve az autópályát gyorsan elértük a Tündérvölgy alsó részét. A túramozgalom kódja egy akácra festve jól olvasható, a gázvezeték jelzőtábla tetejének alsó részén viszont már erősen megkopott.
A kódot átírtam, ne örülj :-)
Az eredeti pöttyös kódot nem láttuk.  Túratársam lekönyvelte az adatokat  majd felsétáltunk az egykori Pálos kolostor helyére, hallottam, hogy a nyáron régészeti feltárás is volt , most a hely szépen ki van tisztítva néhány nagyobb kő van a felszínen a sok tégla törmelék mellett a feltárást már vissza temették.
Itt pihentünk egy kicsit majd leereszkedve rátértünk a szép erdei útra a Tündérvölgyben. Megnéztük a Bóbita forrást is de egészen nem ereszkedtünk le, csúszós volt a meredek partoldal de látszott, hogy most nagyon bővizű a forrás.

Kár, hogy nem sikerült befoglalni és kiépíteni, talán majd egyszer ez is megtörténik, csak ne úgy mint a Zselicben!
A Mészkemence tetőre felérve már nem fáztunk, a szép őszi színekben pompázó erdőben sok volt a gomba és érdekes volt, hogy ‘valaki’ talán a télre készülve makkokat rakott egy tölgyfa kérgének hasadékaiba.
A tetőn K-re fordulva kiértünk az erdőből és akkor láttuk, hogy a Balaton felett nagyon sötét az ég. Kaptunk egy kis záport  hódarával keverve. Beálltunk a fák alá amíg alább hagyott és valóban nem is tartott sokáig.
Nem figyeltem eléggé így pár száz méteren rossz felé indultunk de vissza fordulva megtaláltuk a helyes irányt. Teleki felé indultunk a gerinc úton de a jelzésről szándékosan letértünk, hogy a kis falut az Árpádkori templomnál érjük el ahol a túramozgalom 12-es kódja található., és milyen jól tettük!
Nem titkolt célunk volt a kökény szedés de eddig egy darabot sem láttunk, a templom felé ereszkedve viszont rengeteget találtunk és neki is álltunk szedni. Ez legalább olyan egészséges mint a csipkebogyó de sokkal kevésbé macerás a lekvárkészítés – tavaly kipróbáltam mindkettőt. Az eső elállt, erre talán nem is esett és kb. félórán keresztül szüreteltünk, lehet, hogy még fogok szedni ha látok máshol is de itt rengeteg van. Könnyű megtalálni a temető előtt felfelé kell menni a dombra, a szántóföld szélén.
Telekiben körbe néztük a szép műemlék templomot a kód itt sértetlenül megtalálható az ajtón – ahogy felszereltem annak idején. Mindenszentek után még itt is virágokkal volt tele a temető de a nagyon régi az erdő által elfoglalt temető részeken is ki voltak tisztítva a sírok, jó volt látni, hogy ha hozzátartozók nem is tudják már megtenni, a helybéliek azért rendben tartják a műemlék környezetét is.

Lesétáltunk a faluba, megnéztük a haranglábat ahol a robot a régi harangokon eljátszotta nekünk a déli harangszót. A szélvédett buszmegállóban ennek örömére meg is ebédeltünk majd az országúton átmentünk Szóládra.
Néhány napja  a facebookon láttam, hogy az itteni cukrász mester készíti még mindig az igazi régi MÁV Restikben árusított Csokirolót és ennek a túrának egyik célja az  is volt, hogy erről megbizonyosodjunk.
A kép egy korábbi túrán készült, most szembe sütött a Nap.
Megerősíthetem ez úgy igaz, ahogy a Kapos TV-ben is láthattuk megkóstoltuk és hoztunk is belőle haza.
A kellemes őszi napsütésben Szólád műemlékeit is végig néztük majd az FTV túramozgalomra térve a 8-as kód azaz Balatonőszöd felé indultunk.
Éva kávét főz.

A zöld kereszt jelzések szépen fel vannak újítva, jól követhető. Megvan a pihenőhely is ahol a zöld sávra csatlakoztunk és megtaláltuk a kódot is. az asztal szélére van egy ideiglenes kód felrakva.
Érdemes tudni, hogy az asztallal szemben az út másik oldalán a gazban kidőlve ott van az eredeti útjelző oszlop és rajta van most is az eredeti pöttyös kódtábla. Mivel az elég tartós anyagból készült érdemes lenne lecsavarozni s azt áttenni az asztalra! Persze ez csak egy javaslat.
Ezúttal őszödön nem tartottam beszédet, megnéztük ami menet közben útba esett, a régi izraelita temetőt – szépen rendben van tartva – , a faragott Turul madarat már téliesítették, a Nagy Imre szobor is megvan.
Innen még 2 km volt az autóig országúton, ezt is lesétáltuk, útközben láttuk, hogy a hideg levegő mennyire kitisztult, a Kabhegyi TV torony a Bakonyban szépen látszott.
Délután 3-kor ezt a  túrát befejeztük, még egy hasonló túrával a harmadik teljesítésem is össze jöhet, talán be is adom.
Köszönöm Marikának és Évának, hogy ezúttal is velem tartottak.

Még több fotó katt a kis képre: