2016. október 1., szombat

Deseda körtúra (2016)

A Deseda körtúra immár hagyományosan szép, napos, őszi időben került megrendezésre. Ez volt a rövid táv 13. rendezése. Ezúttal is lehetőség volt kerékpáros teljesítésre a gyalogos mellett. Ezt a túrát lassan gyalog már nem is nagyon érdemes teljesíteni, hiszen a Desedát körbe betonozták - aminek a biciklisek nyilván örülnek - de gyalog ezen menni fárasztóbb.  Ez a túra a nevezési díjat tekintve a nagyon olcsók közé tartozik hiszen az alap nevezési díjak 300 és 400 Ft volt. A nevezési díjból diákigazolvánnyal, nyugdíjasoknak, illetve TTSE tagoknak 100 Ft/fő kedvezmény. 80 év felett, valamint 6 év alatt ingyenes. A rövidebb 15 km-es távot 88-an, a hosszabb 22 km-es távot 55-en járták végig a 143 fős részvétel az eddigi legnagyobb!

Azon kevés túrák egyike a Deseda túra ahol MTSZ tagoknak kedvezmény nincs. Ezt talán érdemes lenne a jövőben megfontolni.  A nevezés gyorsan ment megkaptuk az itinert, a színes térképvázlatot, és az igazoló lapot és már indulhattunk is.   A rövid táv a tó egyik oldalán a piros sávon, a másik oldalon pedig a piros kereszt jelzésen vezetett. A kerékpárosok értelemszerűen nyilván kénytelenek voltak ettől eltérni, hiszen a kissé hosszabb kerékpár úton jobb körülmények között tudtak menni mint a vízparti ösvényeken, két ilyen szakasz van ahol a gyalogút és a kerékpár út szétválik.
A nevezés után a Látogató Központ felé indultunk majd a Vízügyi Sportklub bázisa mellett vezet tovább az út.
Korábban még nem láttam, hogy itt van elhelyezve Vígh Sándor Emléktáblája aki a Desedán a kajak-kenu sportot meghonosította. Jól ismertem még a DÉLVIÉP-es időkből, ahol Ő volt a Főmérnököm.  A madarászok is kint voltak és gyűrűztek ami nyilván a kisebb gyermekeknek is érdekes élmény lehet.
A kertvárosi házak előtt szép rendezett vízparton sétálhatunk tovább, a diófáknál tartottunk néha rövid megállókat de idén nagyon gyenge a termés.
Az első ellenőrző pontunk a félszigetre vezető híd előtt a pihenőnél volt Józsi és unokája gyorsan intézték a  pecsételést, kicsit pihentünk itt majd átkeltünk a hídon.
A félsziget gerincén vezető szakasz talán a legszebb a Deseda környékén viszonylag öreg erdőben túráztunk és az út is jó széles, mehettünk a padkán, helyet adva a gyorsabb kerékpárosoknak.
A félszigeten több tájfutó bóját is láttunk  majd elérve a pihenő helyet  - ahol nem tudtunk megpihenni mert a Zöldpontosok szállták meg -  rájöttünk, hogy nyilván nekik is valami rendezvényük van.
Engem kevéssé zavart de nyilván lenne mód arra, hogy a városi természetjáró rendezvények ne egymás nyakán, azonos helyen és főleg azonos időpontban legyenek megrendezve!  Mi lementünk a kis horhón a parti útra, a biciklisek pedig a hivatalos kerékpár úton mentek tovább. Egy távlati fejlesztés lehet a látnivalók sorában a Desedai-halomsírmező bekapcsolása az útvonalba. Megoldható!
A Deseda-tó szűkületéhez közeledve a kis híd kanyarja előtt találtuk a második ellenőrző pontunkat. Katiék is gyorsan tették a dolgukat és még süteményt is kaptunk. Talán kényelmesebb lenne ha a híd másik oldalán lévő pihenőhelyre települnének, mert az sokkal praktikusabb, mint az út szélén toporogni.
Több kedves régebbi ismerőssel is találkoztunk ezen a szakaszon, Anita és Bálint is erre járt de Éva és István is befutott. Fotós kollégaként felhívta a figyelmemet a hattyúk közé elvegyült 'migráns' nyári lúdra, valóban érdekes volt ahogy együtt úszkáltak.
Ismét üldögéltünk egy picit majd a vissza forduló piros kereszt jelzésre tértünk át. Hosszan vezet itt nyílt terepen az út nagyon jó lenne egy árnyékot adó fasort ide telepíteni.
Lassan megérkeztünk a kilátó alá, korábban lent az út mellett volt az ellenőrző pont de most Veráék nagyon okosan a kilátó melletti pihenőbe költöztek be, kicsit szeles volt a hely, de jobb mint az út szélén.
Biciklis sporttársak egyik lerobban járművének javításába is megpróbáltunk bekapcsolódni, de szerszámok híján csak ötleteink voltak.
Mindenesetre el tudtak jutni a célba így megoldódott a probléma. A partot követően kanyargó aszfalt út már kezdte éreztetni hatását a bokámra de szerencsére elértük azt a szép erdei utat ahol a kerékpárosoknak ismét másfelé kellett elmenni így mi nyugisan sétáltunk az erdei ösvényen a gát felé.
A gáton átkelve már célba is értünk, ahol Teréz gyorsan megkereste az előre megírt Emléklapot és Laci azt szép köszöntő kíséretében át is adta a kitűzővel együtt.
Ez a túra volt a  Somogy Megye és Zselic Teljesítménytúrázója 2016-os túrasorozat 15. rendezvénye, a teljesítést igazoló pecsétet is megkaptuk.
Innen már csak pár lépés volt a terülj terülj asztalkám, ahol a szokásos zsíros kenyerek mellett szalámis is volt és természetesen Éva néni süteményei is. Szép dolog a túrázás és nagyon egészséges is de a Deseda túra nem lenne az igazi ezen süteményválaszték nélkül.