2016. július 23., szombat

Szamárkő 10 IVV (2016)

2008-ban indult először ez a túra - Külső Somogy második rendszeres teljesítménytúrája volt, csak a Ságváriak előzték be egy évvel. Mindehhez kellett egy lelkes egyesület és tagság akik ezt megcsinálták, az SZKTE. Korábban volt egy hosszabb 50 -es táv is ám ennek rendezése - bár az útvonala szerintem  tökéletes volt - megszűnt, a sok ellenőrző pont fenntartása a viszonylag kevés résztvevő mellett nem volt gazdaságos így a Fejérkő túra megszűnt. Az útvonal legszebb részét a később indult Nezdei Kézfogó vette át.
A Szamárkő túrák az úton járók védőszentjének ünnepéhez a Szent Kristóf napi rendezvényekhez kapcsolódnak.
A túra természetesen a Somogy Megye és a Zselic Teljesítménytúrázója 2016 évi kupasorozat része. Érdemes megjegyezni, hogy az első Somogy megyei kupa sorozat  - az Észak Somogy Kupa -  szervezése is innen indult.
Az évek során a rajthely is épült szépült, és jelentősége is növekedett, hiszen ide költözött a polgármesteri hivatal is. A rendezők nagy többségét személyesen is ismerem, sokukkal vettünk rész kellemes érdekes túrákon.
Kis csapatunk két autóval 8 fővel érkezett Szántódra de természetesen sokan érkeztek még Kaposvárról. A nevezés most is gyorsan ment a MTSZ tagságra 200 Ft kedvezmény járt így 600 Ft volt a 10-es táv díja. Ábel már gyakorlott túrázó hiszen korábban a Ságvári túrákat is megjárta már de Peti most ismerkedett először egy ilyen rendezvénnyel.
Anyukai és nagymamai felügyelettel nagyon szépen teljesítette a túrát, ja, hogy a csalán csíp - ezt is meg kell tanulni :-) Az időjárásról annyit érdemes tudni, hogy hajnalban egy nagy felhőszakadás portalanította az utat lemosta a port a növényekről és persze az erdei talaj is némileg fellazult a vízfolyások térségében.
A gyorslábú Gabiék elhúztak mi pedig szép kényelmesen indultunk a Római úton Szántódpuszta felé. A hátsó bejárat teljesen le volt zárva nem tudom, hogy egyáltalán a kápolnához el lehet e jutni valahogy fizetés nélkül. Az itt lévő geoláda keresés is elmaradt. Benéztem a puszta régi temetőjébe szépen rendben tartják és a romos feszület helyett egy új márvány alkotás áll a régi helyén. Az 1880-ban készült kereszt talapzatát is megőrizték.
Tavasszal a Cinege túrák során jártunk erre a növényzet lényegesen megváltozott nagy részét már aratják is.  Gyorsan megérkeztünk a Szamárkőhöz ahol egy Balaton szeletet is kaptunk a szép pecsét mellé.
Nyári főszezon van így érthetetlen, hogy miért most szedte le Zamárdi Önkormányzata a Szamárkő történetét bemutató információs táblát és persze vele együtt az IVV kódot is! Mindkettőt pótolni kellene.
Andrea és Attila még extra szolgáltatást is biztosított a résztvevőknek, csoportképeket készítettek a Szamárkő társaságában és persze ismertették a hely fontosabb tudnivalóit. Itt rövid pihenőt tartottunk - a párás melegben a Kő-hegy emelkedője következett.
A kilátónál kiláttunk de a pára elhomályosította a távoli hegyeket , de azért Kab-hegy TV tornyáig elláttunk.

A pincesoron lassan elértük az erdőt, jó volt az árnyékban haladni de az út itt ott cuppogott.
A Tatárcsapás D-i végére a Vaskereszthez települt Anita és Bálint , cukrot kaptunk a pecsét mellé.
A padokat , asztalokat kihasználva itt is többen tartottak kis pihenőt, közben a hely érdekességeivel és szomorú nevezetességeivel ismerkedhetett akinek erre volt igénye.
 Anitáék az MME féle jelvényeket is itt árusították, volt is forgalom.
Az erdőben rátértünk a zöld kereszt jelzésre és lassan ereszkedni kezdtünk ismét. Egy fa odvában még megkerestünk egy geoládát a fiúk nagy örömére és a szarvasbogárnak is nagy sikere volt, bár Ő már nem sietett sehova.
Az erdészeti úton megnéztük a bagoly odúkat majd elérkeztünk a 9-es tetőre vezető emelkedő aljához.  A hajnali felhőszakadás vize itt bizony  nagyon megnehezítette a közlekedést.
Szerencsére a szaladós túratársak nem csak a pókhálót , kullancsot és a fűről a vizet szedték össze mire ideértünk, hanem egy új ösvényt is tapostak a fák között, ahol a füves felületen kényelmesen fel tudtunk menni.
A 9-es tetőn talán utolsóként áll még hiánytalanul ez a szép útjelző oszlop, no persze nem véletlenül.
Laciék pontján meglepően hideg innivalót kaptunk a poharunkba , mesélte, hogy az utak nem a legjobbak és Szántód felé meggondolandó merre megyünk le mert nagy a sár.
Mi a füves verziót választottuk így még a csemetekertből is láttunk egy szép szakaszt csak a végén volt egy kb. 50 m-es benőtt ösvény - kevés csalánnal.
Sajnos a fagyis nem volt nyitva így a platánsoron és a 7-es úton átkelve a Szántódi keresztnél lévő vendéglátó egységnél próbálkoztunk de fagyit itt is csak délutánra ígértek. :-(  Vendéglátás!
Innen pár perc volt a célig , megkaptuk a szép kitűzőt , a színes oklevelet és következett a terülj terülj asztalkám.

Ezúttal is volt hideg dinnye és a kedves főszakács Kitti néni engedélyével  a zsíros kenyeremet is dinnyére cseréltem :-)

Ebben az izzasztó időben nagy volt a folyadék veszteségem, pótolni kellett.
A túrás cuccokból kivetkőztünk és egy nagyon jót fürödtünk Balatonföldvár Keleti strandján majd kényelmesen haza autóztunk.
Származási hely: Szamárkő 10 IVV (2016)
Remélhetőleg a beszámolóm megmutatja milyen is volt ennek a túrának a hangulata, látnivalói és mennyi munka volt mögötte.
Köszönjük a túrát, jó volt!

Rendezői információ: Jó hangulatban zajlott a mai Szamárkő teljesítménytúra, melyen 155 személy vett részt. 86-an a 25, 63-an a 12, 6-an pedig az 5 km-es távot választották. a legidősebb résztvevő 88, a legifjabb 5 éves volt. Mindketten a 12-km-en mentek végig.
 * * *
Az eddigi rendezések során még senki nem veszett el, most viszont két túrázó is "elkallódott". A 10-es távon egy Nagybajomi túrázó kicsit "ledőlt pihenni" így az ep.-k zártak de végül is több órás késéssel de beérkezett. Egy Budapesti sporttárs pedig a 25-ös távon a célba érés előtt Balatonföldváron vonatra szállt és szó nélkül hazament. Mindkét túrázó hollétét órákig illetve napokig nyomozták a rendezők, telefon nem volt megadva a nevezési lapjukon. A lelkiismeretes túrázás mindenkitől elvárható és aki nem képes jelezni a rendezők felé azt nyilván nem szívesen látják legközelebb és talán más túrákon sem!

'Bréking nyúz'  Az anyuka jelenti:  ... és ha valaki, aki végig olvasta figyelemmel a beszámolót aggódott volna a fiúk fagylaltellátása miatt, hát megnyugodhat, mert a hazaúton megtaláltuk Zamárdiban a Sulák cukrászdát és mindenki alaposan befagyizott!  :-)