2016. április 3., vasárnap

Töröcske - Pölöske - Fekete harkály tanösvény

Nyárias meleg és napsütés. Igaz vasárnap délután van és ilyenkor a "normális" emberek az ebéd utáni sziesztát tartják lehetőleg fekve, és egy jó sör mellett. Mi nem így döntöttünk és persze a télről megmaradt úszógumi is csak akkor fogy le ha teszünk érte. Egy kellemes kis körtúrát találtam ki melynek az lehetne a címe ami a címe lett ott fent.
Töröcskén minden csendes a vasárnapi hangulat egyértelmű. A DDP pecsételőhelytől indulva lassan felkapaszkodtunk a sárga sávon a régi postakocsi útra, majd D-felé indultunk a sárga után a kék kereszten.
Nagyon szép és csendes az erdő. Néhány biciklist azért láttunk , nem voltunk egyedül.
Sok szép tavaszi virág  nyílik most, néhánynak a nevét megkérdeztem a nagy tudású botanikus, túravezető és jelzésfestő vezető sporttársnőtől azaz Kittitől.
Köszönöm a segítséget! Azért a kéktúrába is beleszagoltunk egy kicsit mert a jelenleg még Pölöskei-forrásként ismert helyre csak úgy tudtunk eljutni ha a kéken leereszkedünk a Pölöskei-rétre, átkelünk a dagonyán és a kék forrás jelzésen célba érünk.
Nem kell félni az eltévedéstől sem mert itt is található az erdő legsűrűbb részén olyan jelzéshordozó beton oszlop, aminek itt semmi keresnivalója!
A kék sávot jól felszántották de sár nem volt, a mély barázdák kőkemények voltak de az egyenetlen talaj lassított bennünket.  Van egy régi kék sáv jelzés a lejtő végén ami a régi nyomvonalat jelezte. Lomb mentes időszakban jól látszik. Nem arra kell menni, ezt a jelzést el kellene tüntetni. (lásd a képtárban)
A forrás völgye nagyon szép.  Nagyon jó ötlet volt itt a forrást befoglalni, pihenőhelyet kialakítani.  A csövön is folydogált a víz, igaz nem egyszerű oda lejutni.
Van egy szép tábla is a helyszínen ami szerint nem volt egy olcsó beruházás az ami a Zselici erdőkben elkészült.
A forrás baloldalát már eltemette az omladék!
Én az építőiparban éltem le az életemet és nyugodtan merem mondani, hogy egy ilyen szép helyet ilyen ritka igénytelen munkával nehezen lehetett kialakítani mint ami a forrás környezetében történt.  Talán azért is került ilyen sokba! Nincs használható lejárat a kifolyóhoz, a forrás egyik oldalát már betemette a föld , a patak főága mely a forrás előtt folyik szabályozatlan és alámossa az egész forráskörnyezetet.
Pozitívum: az erdei padok asztalok jó masszívak és jó rajtuk megpihenni. A híd is örök darab már ami a beton részét illeti.
A forrásnál van egy geoláda azt is leellenőriztük, rendben van. Lassan újra visszamentünk a kék sáv felé és felkapaszkodtunk a gerincen postaútra.
Innen a terveim szerint jelzetlen utakon céloztuk meg a Fekete harkály tanösvényt. Oda is értünk. Igaz volt némi nehézség az utolsó néhány száz méteren amit annak köszönhettünk, hogy ezen az úton  a nagy forgalmat csak a vaddisznók generálták ember erre nem járt mostanában.
A szeder így zavartalanul tud terjeszkedni és persze a tüskék is jóval nagyobbak errefelé - legalábbis úgy tűnt.
A tanösvényt a jellegzetes pallósornál értük el, itt is rejtőzik egy geoláda. Szép ez a környék, csak hát a fenntartás is része kellene hogy legyen egy beruházásnak.
A pallók korhadnak, töredeznek és már régóta nincs rendbe téve az a szakasz amire rádőlt egy fa. Röviden: siralmas látni az igénytelenséget egy ilyen szép helyen!
A tanösvényről kisétáltunk a faluba majd egy túrazáró kocsmai megállóval fejeztük be ez a vasárnapi kis túrát.