2013. október 20., vasárnap

RP-DDK Zobákpuszta - Mecseknádasd

Útvonal: Zobákpuszta - Kisújbánya - Óbánya - Mecseknádasd
Táv: 18 km, Szint: 370 m

Kétség kívül az RP-DDK egyik legszebb – ha nem a legszebb – szakaszát jártuk végig ezen a szép őszi túrán.

A Keleti – Mecsek két legszebb völgyében kanyarog a kék jelzés közepén kis kitérővel érinthetjük a Cigány-hegy csúcsán álló kilátót. A hajnali telehold fényénél indultam Sásdig autóbusszal, innen pedig ‘stoppal’ jutottam el Komlóig ahonnan ismét autóbusszal Zobákpusztáig.

Pecsételéssel azaz nyalóka beragasztással kezdődött a túra majd a még harmatos de napos időben lassan ereszkedtünk le a Hidasi-patak völgyébe. A természet őszi színei csodálatosak, ezért is jöttem most erre a szakaszra.

A jelzések jók, jól követhető az útvonal és az út is jól járható. A napfényes erdei tisztásokon több helyen láttuk a virágzása vége felé járó szép halványlila őszi kikerics csoportjait, de ez a túra a sziklák között kanyargó patakról, forrásokról szólt.

A sárga kereszt jelzésnél egy kis kitérőt is tettünk egy kis szikla szurdokba a geoláda kedvéért ami nagyon gyorsan meg is lett. Utunk a folyásiránnyal szemben vezet lassan emelkedve majd a kitáguló völgy tetején a kék kereszt és sárga háromszög jelzéseken értünk el a kilátóhoz.

Az őszi Mecsek látványa tiszta napos időben arra késztetett, hogy én is felkapaszkodjak a tetejére ami tériszonyom miatt számomra nagy eredmény de ezúttal megtettem. Nagyon szép a körpanoráma.

Ebédszünetünket itt tartottuk, már nagy volt a vasárnapi kulturista forgalom az utakon és ez a túra további részén így is maradt. Kisújbányán megnéztük a kápolnát és környékét a kulcsosház udvarán a nyalókát is megtaláltuk, nekünk még elég volt de már kevés van a dobozkában!

Az Óbányai-patak mellett innentől völgytúrára váltottunk és források, kis vízesések mellett kanyarogtunk lefelé esetenként népes kiránduló haddal találkozva. Többször jártam már ezen az útvonalon, először 1988-ban amikor folyamatosan teljesítettük az akkori DDK-t, kb. 10 éve a felsőfokú túravezetői vizsgám egyik állomása is Kisújbányán volt és később is túráztam erre.

A Mecsek nagyon szép túraterep, és szerencsére egy napos túrákra is elérhető lakhelyemtől. A csepegő szikláknál sokáig keresgéltük a geoládát de nem volt eredménye, talán a sok falevél betakarta a rejtést a hely természetesen nagyon szép.

Tovább ereszkedve a pisztrángos tavak állítják meg a fotózásra is hajlamos túrázókat majd gyorsan megérkezünk Óbányára.

A helyi kocsma nyitva volt kis pihenőt tartottunk, beszereztük a nap utolsó nyalókáját is és több érdekes épületet, és az Üvegesek útja tanösvény állomásait fotózgattuk.

Éppen a falu egyik nevezetes napjára érkeztünk meg, mint egy helybéli bácsi elmondta a ‘zabálós búcsú’ ünnepe volt ez a vasárnap, ahol az éppen véget ért mise után a templomot is megnézhettem és a kis falu lakóival együtt hallgattuk a Himnuszt.

Innen már aszfalton ereszkedünk tovább Mecseknádasd felé, a lábam sajnos ezt azonnal jelezte is. Mecseknádasd közvetlen közelében a kék jelzés jobbra kanyarodik a hegyeken át, mi itt befejezve a kéktúrázást mentünk tovább a falu felé mert buszközlekedés csak ott található.

A falu szélén a szép Árpád-kori templom nem maradhatott ki a látnivalókból és kis segítséggel az itt rejtőzködő geoláda is meglett.

Érdemes megemlíteni, hogy a templom falait és környezetét ezrével lepték el a harlekinkaticák, útközben mi is találkoztunk már velük. Ezek a kis barátságos de bevándorló jószágok sajnos veszélyeztetik az őshonos hétpettyes bogarunkat. Mi ugyan nem kóstoltuk, de keserű íze miatt a madarak sem szeretik.
A régi telepesek sírköveinek megtekintésével zártuk a túrát és autóbusszal indultunk Pécsen keresztül hazafelé.

Még több fotó, katt a kis képre.