2013. június 16., vasárnap

Tihany természeti értékei

Táv: 16 km, Szint: 350 m
( A déli parton a busztól a kompig oda-vissza + 5 km)

Tavaly is terveztem ennek a túrának a megtartását de akkor nekem nem jött össze. Most a TTSE színeiben nyílt túraként a nagy hőség ellenére összesen 25 fő jött el, köztük több régen látott kedves túratárs is csatlakozott a csapathoz, hogy együtt járjuk be Tihany természeti értékeinek egy részét. A túracsapat ezúttal nemzetközi részvételűnek is tekinthető, mivel a Szabó lányok elhozták spanyol barátjukat Guillermot, hogy megmutassák neki Tihanyt. Remélem tetszett?

A Tihanyi révnél egyesült csapat a Klub Tihany területén először megnézte a szép piros ‘autómat’, amelyiken az a ló jelvény van, pont a kiskapuhoz volt leparkolva, hogy tudjam merre is kell menni. Mivel ez egy szűk keresztmetszetű út jó lehetőség volt némi ismeretanyag megosztására, nem biztos, hogy mindenki szívesen hallgatta ott a napon de aki velem jön az számíthat ilyesmire!

Lelkesen felkapaszkodtunk az Újlaki-templomrom eléggé gazos maradványaihoz majd elég gyorsan felértünk a tetőre a gejzírmezőhöz ahol még mindig a Félbevágott-kúp az első amibe belebotlunk. Már itt feltűntek a szép új útjelző táblák amik elkísértek bennünket egész utunkon.

Sorban jöttek a szebbnél szebb gejzírkúpok egyet sem hagytunk ki még a kitérővel felkereshető Átjáró-kúpot is megkerestük, de a csúcs szokás szerint az Aranyház és mellette a Hármashegyi-kúp volt. Ezekre mindenki felment és élveztük a nagyszerű kilátást.

A júniusban virágzó Orlay murok csodálatos látványa is emlékezetes marad hiszen ilyet csak most láthatunk.

Többen szorgalmazták, hogy igyekezzünk mert a szúnyogéknál mi voltunk a reggeli, gyorsan ki is értünk az erdőből és ezután persze mindenki azt hiányolta mert a tűző napon igaz nem volt szúnyog de volt helyette meleg. A Belső-tó partján megnéztük a szürke marhákat majd az ürge les következett.

Kiss Gabriella Anna felvétele egy a fűben nézelődő ürgéről
a Belső-tó közelében egy korábbi túrán készült. Köszönöm!

A csoport elején haladókkal együtt én is láttam egyet amint előttünk nézelődött az úton aztán beállt egy oszlop mellé leskelődni majd elszaladt. Sajnos senki nem tudta lefotózni.

Az enyhén szólva kellemetlen melegben lassan haladtunk – én legalábbis – de aztán a Kiserdő-tető sziklái majd a Szélmarta-sziklák látványa és árnyéka felfrissítette a társaságot, itt meg is tartottuk az ebédszünetet hiszen az Apátság tornyában éppen megszólalt a levesnóta.

A szikla árnyékból az előttünk magasodó Óvár nem tűnt túl bizalomgerjesztőnek de a pihent csapattal nagyon gyorsan felértünk. Itt is láthattunk nagyon látványos levendula mezőket, az egykori vársáncokat de sokat nem nézelődtünk a meredek lépcsőn gyorsan leereszkedtünk a Barlanglakásokhoz vezető ösvényre.

Itt aztán le is lassult a csapat mert mindent megnéztünk – hiszen a félsziget árnyékos oldalán voltunk. A lejtőn tovább ereszkedve sokan várták már, hogy elérjük a Ciprián-forrást pedig szóltam jó előre, hogy sok innivalót kell hozni! Izgultam is egy kicsit, hogy nem száradt e ki de szerencsére vékony kis sugárban folydogált mi pedig ittunk, fürdőztünk és valahogy senki nem akart tovább menni.

Menni kellett tovább és a Balaton partján a Somosi-strandnál értünk le a Balaton K-i medencéjének partjára. Egy kedves kis vadkacsa család látványa na meg a hajóállomás körüli szolgáltatások azért feldobták a csapatot.

Innen megint emelkedő következett hiszen vissza kellett másznunk Tihanyba. A visszhang-dombnál a Pisky sétányra értünk fel. Itt közkívánatra szabadprogram következett mindenki szétnézhetett amerre akart.

Természetesen közkívánatra így nem értük el a megcélzott 3-órás kompot sem de a következőhöz azért már lesiettünk és át is keltünk a szép Somogyi-partra. Szűkében voltunk az időnek mert a buszunk nem várt így sietni kellett de itt nagy segítség volt, hogy Gizi és Laci a csapat egy részét elvitte a buszmegállóig, köszönjük! Szerencsésen megérkeztek időre a gyaloglók is így aztán a tervezett időpontban tudtunk hazautazni.
Köszönöm, hogy velem tartottatok.

Még több fotó katt a kis képre: