2013. április 6., szombat

Fejérkőtől Tündérvölgyig 2.

Kőröshegy - Ágosvári-pihenő - Vaskereszt - Kő-hegy kilátó - Szamárkő - Szántódpuszta - Kilences-tető - Kőröshegy

Táv: 19.3 km Szint: 405 m

Kőröshegyi körtúra.

Egyik kedvenc túraterepem a Külső-Somogyi dombság, itt vezet az a 82 km-es túramozgalom melynek létrehozásához pár éve volt egy kis közöm. 2013-ra beterveztem, hogy ismét végigjárom, milyen most, mi változott stb. és nem utolsó sorban itt van a megyénkben. 5 db-ra vágva fogom bejárni, a tervezett első túrát ‘betemette’ a hó március 15.-én. Azt április 14-én fogom bepótolni. Így most az eredeti ütemezés szerint a második szakasszal kezdtem.

Pénteken egész nap esett, szombatra az előrejelzés már kedvezőbb volt a met.hu oldalán jól látszott, hogy a csapadék elvonul, esőmentesen fogok túrázni. Így is történt. Reggel amikor Kaposvárról elindultam még megnéztem a radar képeket, hogy tudjam, az a szitálás ami itt volt mekkora kiterjedésű és merre mozog, az eredmény kedvező volt és indultam is. Meggyőződésem volt, hogy egyedül leszek hiszen a túratársak többnyire csak addig jutnak el, hogy kinéznek az ablakon. Majdnem így is történt de a buszmegállóban ott volt Kati néni akire azért rákérdeztem, hogy tudja e mekkora túra lesz, Ő tudja mit bír én nem, elindultunk és végig is csinálta!
Kellemes meglepetés volt Éva aki messziről autózott Kőröshegyre, hogy csatlakozzon és megismerje ezt a térséget, ahol még sosem túrázott. Mint mondta, Ő túra után Kaposvár felé megy tovább és felajánlotta, hogy elvisz minket hazafelé, köszönettel el is fogadtuk segítségét, amire aztán Kati néninek egészen a házhozszállításáig volt szükség! Kedves Éva ezúton is köszönöm ezt az önzetlen segítséget amit idegenként megtettél a túratársunkért!

Na szóval Kőröshegyen kezdtünk és bemelegítésnek felmásztunk az Ágosvári pihenőhöz ahol a kód megvan, bár kidőlt, kicsit szusszantunk, gyönyörködtünk a kilátásban és szép erdei terepen a sárga kereszt jelzésre tértünk. Ennek útvonalán ronda tarvágás van folyamatban a traktor néhány száz méteren jól felszántotta az utat de a sártenger szélén gond nélkül tudtunk haladni. Összességében is elmondható, hogy a terep bár nem volt száraz de sárban sem kellett menni, a nagyrészt füves erdei utakon jól és biztonsággal haladtunk azt a kevés pocsolyát ami megmaradt kerülni lehetett.

Rengeteg vaddal találkoztunk sok szarvast, őzet, nyulat, fácánt láttunk és talán a Somogyban már sok helyen megtelepedett arany sakál egy példányát is láttuk de ez nem biztos, hiszen senki nem erősítette meg, hogy az a kutya szerű szürkés állat ami az úton üldögélt és rókánál magasabb volt vajon mi lehetett mivel gyorsan eltűnt a sűrű bozótban!

A kilences-tetőn jó volt látni a még mindig stabilan és hiánytalanul álló útjelzőt , aztán a zöld keresztre térve ismét nagy tarvágás az út É-i oldalán. Az erdészeti aszfalt útra leérve megnéztük a nagy bagoly lakóházakat majd felkapaszkodtunk a Vaskereszthez ahol ebédszünetet tartottunk. Szép ez a pihenőhely a Zamárdiak szépen rendben tartják.

Rengeteg az ibolya a Tatár-csapáson és az erdőben is végig kísértek minket a pincesorra ahol a Kő-hegyi kilátónál álltunk meg ismét. Túratársaim még nem jártak erre így volt sok új információ amit megoszthattam velük, az időnkén előkukucskáló napfényben még a kilátás is szép volt. Természetesen a Szamárkőhöz is elmentünk ahol azt is ‘bemutattam.’

A Római úton értünk el Szántód pusztára, ahol megnéztük a régi temetőt, a felújítás alatt álló Szent Kristóf kápolnát és a puszta épületeinek egy részét. Kellemetlen meglepetés volt, hogy a területre Zamárdi irányából simán bemehettünk, a hátsó kapun nem tudtunk kimenni. Mivel vissza fordulni nem akartunk, kimásztunk.

A túramozgalom 4. kódjához a Fenyves-erdő kilátódombra kellett felkapaszkodni, rendben meg is találtuk, pihentünk is egyet és megbeszéltük a további útvonalunkat mivel Éva fuvarja miatt vissza kellett mennünk Kőröshegyre. A kis csapat nem Szántódra indult tovább hanem a sárga kereszten felmentünk ismét a kilences tetőre és onnan a zöld keresztre majd jelzetlen utakra tértünk át és Kőröshegy É-i végén értük el a települést.

Városnézésünk során a romos és részben felújított műemlék házakat, a műemlék templomokat valamint a Széchenyi kastélyt sem hagyhattuk ki és körtúránk bezárult. Évának köszönhetően kényelmesen és gyorsan hazaértünk. Kati néni is tudni fogja ezután, hogy mennyi víz kell egy egész napos túrára és azt is tudja, hogy mennyit bír. Annyit biztosan mint ez a túra volt!

Köszönöm, hogy velem tartottatok!

Még több fotó katt a képre:

FTV 2. túra (Kőröshegyi kör)